اصلی ترین قسمت شروع هر کسب و کاری برآورد هزینه ها و مبلغ مورد نیاز سرمایه گذاری است چون شما با آگاهی داشتن به میزان بودجه خود و هزینه هایی که در پیش رو دارید میتوانید مراحل بعدی را به درستی انتخاب کنید و پیش ببرید.
در مراحل اولیه راه اندازی رستوران بعد از انتخاب سبک رستوران مدنظر خود، باید هزینه هایی از قبیل: مکان رستوران، تجهیزات مورد نیاز، هزینه های دکوراسیون، هزینه های دریافت مجوز های لازم، بازاریابی و تبلیغات، آموزش پرسنل، مواد اولیه را بصورت دقیق محاسبه کنید و در نهایت هم 5 الی 10 درصد مجموع هزینه هایی که بدست آوردید را به جمع کل به عنوان هزینه های پیش بینی نشده اضافه می کنید.
5.انتخاب مکان مناسب رستوران
به نظر من انتخاب مکان مناسب رستوران یکی از مهمترین بخش های راه اندازی رستوران است، چون مستقیما با آینده کاری، تعداد مشتری و نوع مشتری ربط دارد. اگر در این بخش اشتباه کنید تمامی هزینه های شما از بین می رود و باید منتظر شکست بزرگی در کسب و کار خود باشید.
سمیر چانگلا، سرآشپز معروف هندی تبار در فلوریدای آمریکا سه سال برای پیدا کردن چنین موقعیتی برای یکی از رستورانهایش وقت صرف کرد. و بالاخره این رستوران در بیرون یک فرودگاه خصوصی و روبروی یک سالن بزرگ تئاتر تاسیس شد. این به معنای حجم بالای مشتریان با درآمد بسیار بالا که زمان انتظار خود را در فرودگاه و پیش از تئاتر در این رستوران میگذرانند.
در انتخاب مکان مناسب رستوران چند نکته کلیدی را حتما باید مورد توجه قرارداد:
1.متراژ و دید مناسب
متراژ مناسب به همراه بر مناسب نما، به شما کمک می کند که بیشتر در معرض دید باشید و بتوانید دکوراسیون زیباتری را اجرا کنید و همچنین خیالتان از بابت آشپزخانه رستوران، سالن پذیرایی، انباری و سایر قسمت های رستوران راحت است. اگر محلی که انتخاب می کنید دید کافی نداشته باشد قطعا شما باید هزینه های خیلی زیادی را صرف تبلیغات و بیلبورد و … کنید تا بتوانید خودتان را به مشتریان نشان دهید.
2.دسترسی راحت
مکانی که انتخاب می کنید باید دسترسی راحتی داشته باشد تا مشتریان بتوانند از هر منطقه شهر به راحتی به رستوران شما بیایند. این نکته حتی به آدرس دهی شما نیز کمک می کند و احتیاج نیست که از آدرس های طولانی و پیچیده استفاده کنید.
3.میزان تردد منطقه
حتما مکانی را انتخاب کنید که میزان تردد خوبی چه از لحاظ عابر پیاده و چه سواره داشته باشد. هر چقدر تردد بیشتر باشد رستوران شما بیشتر در معرض دید قرار می گیرد. مکان های شلوغ شهر از جمله بازارها محل مناسبی برای رستوران است، زیرا مردم پس از پیاده روی های طولانی جهت خرید و همچنین کاسب های منطقه جهت صرف غذا و استراحت تمایل بیشتری دارند که از رستوران استفاده کنند.
4.پارکینگ
یکی از مهمترین نکات فضای پارک مناسب برای خودرو ها می باشد. با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی، مردم ترجیح می دهند به رستورانی بروند که پارکینگ اختصاصی دارد و مسافت کمتری را پیاده روی کنند. اگر در زمان راه اندازی رستوران خودتان بتوانید این مشکل مشتریان خود را حل کنید مطمئن باشید که از خیلی از رقبای خود جلوتر هستید و این نکته حتی می تواند برای شما یک مزیت رقابتی به شمار آید.
5.موقعیت منطقه
برای راه اندازی رستوران بنا به سبک رستورانی که قبلا گفتیم و انتخاب کردید، باید منطقه مناسب آن را انتخاب کنید. منطقه ای را انتخاب کنید که ساکنین آنجا از لحاظ میزان درآمد و فرهنگ رستوران رفتن مناسب با سبک شما باشند.
مناطق اداری و صنعتی، نزدیکی به مراکز خرید، مناطق توریستی پر رفت و آمد، دانشگاه ها، هتل ها و مهمانسرا ها، سینما و تاتر، بیمارستان ها می توانند محل مناسبی برای راه اندازی رستوران باشند. اصولا افرادی که در این مناطق در رفت و آمد هستند وقت کافی برای برگشتن به خانه و صرف غذا را ندارند و ترجیح می دهند که وعده غذایی خود را در نزدیکترین و البته با کیفیت ترین رستوران میل نمایند.
6.برسی نوع خاک و فاضلاب منطقه
شاید این نکته در راه اندازی رستوران خیلی بهش توجه نشود،اما نکته بسیار مهمی است. رستوران محلی است که شستشوی زیادی دارد و اگر مکان آنجا خاک سفتی نداشته باشد امکان دراد در دراز مدت باعث نشست محل رستوران شود و اینکه سیستم فاضلاب مناسب باعث می شود که بوی نامطبوع فاضلاب به داخل رستوران سرایت نکند، در غیر این صورت قطعا مشتری ندارید!!!
7. میزان و مدت اجاره
قطعا در راه اندازی رستوران اولویت با خرید ملک است، اما اگر در شروع کار توانایی خرید ملک را ندارید نگران نباشید، شما می توانید با اجاره کردن یک مکان مناسب کسب و کار خود را شروع کنید. البته باید محلی را انتخاب کنید که میزان اجاره آن زیاد بالا نباشد و بتوانید در ماه های اولیه شروع کسب و کارتان از پس آن اجاره بر بیایید.
و نکته مهم دیگر مدت زمان اجاره است. چون شما قرار است کلی هزینه برای دکوراسیون، تبلیغات، و هزینه های دیگر انجام دهید سعی کنید مدت قرارداد خود را بلند مدت حداقل 5 ساله ببندید تا استرس کمتری داشته باشید.
6.دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران
برای شروع هر کسب و کاری شما نیاز دارید که یکسری مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کنید، قطعا برای راه اندازی رستوران هم نیاز به مجوز های خاص خود از جمله پروانه کسب و مجوز بهداشت و اداره اماکن دارد. این مجوز ها یکسری قواعدی از جمله متراژ، محل مناسب، سیستم فاضلاب مناسب و … دارند که بهتر است قبل از انتخاب مکان اطلاعاتی از اتحادیه رستوران داران شهرتان تهیه کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.
7. دکوراسیون داخلی
خب تا اینجای کار به شما تبریک میگم. شما سبک و نام رستوران خودتان را انتخاب کرده اید، یک بیزینس پلن اصولی طراحی کردید و قطعا یک مکان مناسب انتخاب کردید و دیگر چیزی تا راه اندازی رستوران تان باقی نمانده.
یکی از بخش های جذاب کار همین بخش دکوراسیون داخلی است. حتما قبلا از هر اقدامی از یک مشاور و طراح معمار حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید،و ازش درخواست کنید که یک طرح سه بعدی برایتان طراحی کند.
با این کار هزینه های شما بسیار کاهش می یابد زیرا در همین ابتدا نمای واقعی از رستورانتان را می بینید و هرگونه تغییر که بخواهید میتوانید بر روی طرح و بدون هزینه انجام دهید تا به طرح دلخواهتان برسید و سپس در کمترین زمان شروع به اجرای آن طرح کنید.
8. طراحی لوگو
لوگو هویت کسب و کار شماست. همه شما را در آینده با لوگو جذابتان می شناسند. تمام کارهایی که برای منوی رستوران، دکوراسیون داخلی، تبلیغات و … میخواهید انجام دهید وابسته به لوگو و تم رنگی شماست. برای مثال همه شما اسنپ را با رنگ سبز و دیجی کالا را با رنگ قرمز می شناسید. در طراحی لوگو حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید چون قراره همین لوگو در همه تبلیغات محیطی ، تبلیغات آنلاین ، سوشیال مدیا و … برای شما مشتری جذب کنه و برندسازی کنه.
معمولا ما به مشتریان و کسانی که جهت مشاوره کسب و کار های مختلف از جمله راه اندازی رستوران به ما مراجعه می کنند پیشنهاد می کنیم که لوگو خود را در مراحل اولیه طراحی کنند، زیرا این کار باعث سهولت در انتخاب های بعدی از جمله دکوراسیون و … می شود.
9. طراحی منو
یکی از ارکان اصلی در راه اندازی رستوران طراحی منو می باشد. در طراحی منو باید یک تعامل همکاری بین مالک رستوران و سرآشپز انجام گیرد. چند نکته مهم که در زمان طراحی منو باید به آن توجه داشت:
- غذاهایی باشند که مرسوم هستند.
- مواد اولیه تازه همیشه در دسترس باشد.
- رسپی و طرز تهیه آنها را مالک رستوران نیز بلد باشد تا در نبود آشپز به هر دلیلی، بتواند با همان طعم همیشگی طبخ کند.
- قیمت گذاری به گونه ای انجام شود که حاشیه سود کافی داشته باشد.
- کمی خلاقیت در اسامی و دورچین غذاها باشد.
یک نکته درآمد زا در منو وجود دارد. سود اصلی خیلی از رستوران ها در آیتم های اضافه منو آنها می باشد. بعضی از رستوران ها قیمت غذاهای روتین رو پایین در نظر می گیرند تا مشتری را بتوانند جذب کنند اما آیتم هایی که زیاد مورد توجه نیستند مانند نوشیدنی ها، دسر ها، پیش غذا و … را با قیمت بالاتر ارائه می کنند. با توجه به رقم عددی این آیتم ها که بسیار پایین تر از غذای اصلی می باشد، معمولا کسی به آنها توجه و یا اعتراض نمی کند.
10.طراحی پلن بازاریابی و تبلیغات برای راه اندازی رستوران
حالا که تمام مراحل راه اندازی رستوران را انجام دادید و همه چیز آماده و مهیاست که رستوران خودتون را به مشتریان معرفی کنید و از آنها دعوت کنید که به رستوران شما سرازیر بشوند. برای این کار شما نیاز به طراحی یک پلن بازاریابی و تبلیغات اصولی و کاربردی دارید.
یک پلن بازاریابی و تبلیغات باید تمرکز ویژه ای روی بازار هدف اصلی شما داشته باشد و بتوانید با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را داشته باشید. تبلیغات هزینه نیست (البته اگر اصولی انجام شود) بلکه یک سرمایه گذاری پرسود برای شماست.
یکی از نکاتی که برای تبلیغات در بخش راه اندازی رستوران خودتان می توانید به آن توجه کنید و قطعا کمک بزرگی به شما می کند راه اندازی یک سایت است.داشتن سایت علاوه بر اینکه می تواند تبلیغات عالی برای شما باشد و از طریق فضای وب کلی مشتری برای شما جمع کند، شما می توانید رزرو آنلاین جهت مراسم ها و یا انتخاب میز قبل از ورود و همچنین منو خود را در سایت قرار دهید.
شما اگر بهترین کیفیت غذا را داشته باشید ولی مشتری نداشته باشید عملا محکوم به شکست هستید. پس باید حتما از یک مشاور خود در زمینه طراحی کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید تا نتیجه زحماتی که تا اینجای کار کشیده اید را ببینید.
در نهایت این نکته را به شما یادآوری می کنم که صرف راه اندازی رستوران و داشتن سرمایه شما نمی توانید موفق شوید. برای موفقیت در هر حوزه کاری نیازمند ارتقا دانش مدیریتی خود هستید. پس قطعا برای این بخش بودجه ای کنار بگذارید.
امیدوارم با این مقاله در مورد راه اندازی رستوران توانسته باشید جواب بخشی از سوالات خود را بگیرید. پیشنهاد می کنم حتما قبل از راه اندازی رستوران با مشاوران حرفه ای ما در این زمینه مشورت کنید.
فروش کالا و خدمات همیشه نیاز به تبلیغات دارد. با توجه به رقابت تنگاتنگی که روز به روز بین فروشندگان ببیشتر می شود، نیاز به تبلیغات بیشتر از قبل احساس می گردد. حوزه تبلیغات بسیار گسترده است از جمله تبلیغات محیطی و آنلاین، که هر کدام زیرشاخه های بسیار زیادی دارند.
پلتفرم “شهر تبلیغات” بزرگترین و جامع ترین مرجع در زمینه خدمات مربوط به تبلیغات می باشد.
توجه به این نکته بسیار مهم است که ما چیزی به اسم شغل پردرآمد نداریم بلکه از دیدگاه من (رضا خلجی) باید یک کسب و کار، مدیر موفق و یا فروشنده حرفه ای بتواند از طریق مشاوره هایی که دریافت می کند و همچنین آموزش ها و مهارت های لازم در هر کسب و کار در کنار تجربه ، کسب و کار خود را پردرآمد کند.
همانطور که میدانید در همه مشاغل ما افرادی را داریم که سرآمد شغل خود هستند و دارای درآمد های بسیار بالایی هستند بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات آنها و بهبود دادن آنها به همراه کمی چاشنی خلاقیت می تواند سود سرشاری را برای شما به ارمغان آورد.
پیشنهاد می کنم به دنبال شغل های پردرآمد در ایران،نباشید بلکه با سرمایه گذاری بر روی خودتان به دنبال راهکاری باشید که بتوانید نیازی از جامعه را برطرف کنید از این طریق قطعا شما به هدف خود و کسب درامد خواهید رسید البته که راه اندازی رستوران و انتخاب سبک ، منو و خدمات مناسب می تواند یکی از راه های رفع نیاز جامعه و کسب درآمد عالی باشد.
ما در هلدینگ شهر جاب علاوه براینکه به عنوان یک شرکت تبلیغاتی با نام شهر تبلیغات تمامی و انواع خدمات تبلیغات شما ( تبلیغات آنلاین و تبلیغات محیطی ) را با بهترین کیفیت انجام می دهیم، اگر علاقمند و خواستار کارهای حرفه ای تر باشید، می توانیم مشاوره های تخصصی کسب و کار و کوچینگ حرفه ای هم برای شما با بالاترین سطح کیفیت انجام دهیم.
در شهرتبلیغات، جناب مهندس رضا خلجی و تیم جوان و متخصص ایشان به عنوان یک مشاوره کسب و کار در خراسان رضوی مشهد و نیشابور در کنار شما خواهند بود تا با مشاوره های حضوری یا مجازی کسب و کار ، مسیر موفقت را سریع تر و دقیق تر طی کنید و هزینه کمتری در این مسیر پرداخت کنید.
پلتفرم شهر تبلیغات واسط بین تبلیغ دهندگان و دارندگان فضایی تبلیغاتی است که تبلیغ دهندگان میتوانند بهترین انتخاب را خود از طریق برسی قیمت ها و شرایط داشته باشند و یا از بخش مشاوره با کارشناسان حرفه ای شهر تبلیغات استفاده کنند. صفر تا صد تبلیغات را به صورت حرفه ای برای کسب و کارهای مختلف انجام می شود. مشاوره های کسب و کار و مشاوره شغلی و مشاوره سرمایه گذاری همه و همه در شهرتبلیغات توسط کارشناسان خبره اقتصادی و فناوری انجام و پشتیبانی می شود.
شهر تبلیغات یک پلتفرم یکپارچه فضاهای تبلیغات محیطی و آنلاین سراسر کشور است که با ارائه انواع مختلف مشاوره تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محتوای بصری و متنی مورد نیاز کسب و کار شما را از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و بقیه روش های تبلیغات آنلاین و محیطی و با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی آماده کمک به کسب و کار شما برای افزایش و چند برابر شدن درآمد شما هستیم.
یکی از خدماتی که ما به مشتریان خود عرضه میکنیم تا با رشد چند برابری درامد مواجه شوند ، طراحی سایت های حرفه ای فروشگاهی و معرفی ادمین های حرفه ای جوان و خلاق پیج های اینستاگرام و سوشیال مدیا برای مشاغل مختلف است.
در همین راستا برای ارائه خدمات بهتر و حرفه ای تر به مشتریان خود اقدام به برگزاری دوره های آموزش مدیران MBA ( دوره ارشد مدیریت کسب و کار با همکاری دانشگاه های مربوط ) کرده ایم و به این وسیله از میان هنرجویان دوره آموزش، همکاران جدید خود را نیز استخدام می کنیم. خوشحال می شویم در کنار شما این مسیر را بپیمائیم ، ما در کنار شما هستیم برای رسیدن و دیده شدن
مهندس محمد رضا دهنو خلجی
بنیانگذار و مدیر عامل هلدینگ شهرجاب و پلتفرم کسب و کار شهر تبلیغات
بیش از 15 سال تلاش و فعالیت شبانه روزی و کسب دانش مستمر در عرصههای مختلف اجرایی، علمی و اقتصادی
مشاور کسب و کار در مشهد
مشاور کسب و کار در نیشابور
مهندس رضا خلجی مدیر عامل هلدینگ شهرتبلیغات و همچنین ارائه خدمات کوچینگ، آموزش، مشاوره و منتورینگ به بیش از 3000 هزار کارآفرینی، سرمایهگذاری، شرکت دانش بنیان و سایر بنگاههای اقتصادی در ایران در حوزههای مختلف از جمله راه اندازی فروشگاه اینترنتی، راه اندازی رستوران ، راهاندازی کسب و کار های کوچک و متوسط و سازمانی،برندینگ، بازاریابی و فروش،رونق و توسعه کسب و کار در سطوح استانی، ملی، منطقهای و بینالمللی را در کارنامه خود دارد.
از زمانی که یک ایده تجاری در ذهن کارآفرین شکل میگیرد تا راه اندازی شغل، رونق فروش و سپس توسعه ابعاد مختلف آن و تبلیغات با مشکلات و چالشهای زیادی همراه است. از این رو، در شهر تبلیغات بر آن شدیم تا تمامی دغدغهها و نیازهای ایده پردازان، کارآفرینان، سرمایه گذاران، صاحبان مشاغل و … را در غالب خدماتی متنوع و کامل ارائه نماییم.
رضا خلجی
راه اندازی رستوران