راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران! راهنمای جامع 10 گام تا چگونه یک رستوران راه اندازی کنم؟

مقدمه:

راه اندازی رستوران ،اگر در فکر راه اندازی یک رستوران هستید و میخواهید دارایی خود را در صنعت غذا سرمایه گذاری کنید لازم است برای این امر حداقل ۱۰ دقیقه برای مشاوره و آگاهی زمان بگذارید و با ما در مقاله ” مراحل راه اندازی رستوران” از رضا خلجی همراه باشید.

همیشه راه اندازی یک رستوران ایده ای جذاب و خوشمزه برای خیلی از کسانی که بدنبال راه اندازی کسب و کاری با سود دهی خوب و عالی هستند، می باشد.

صنعت غذا و نوشیدنی و رستورانداری یکی از پررونق ترین و پرسودترین صنعت های دنیا و جزو ۵ شغل برتر دنیا محسوب می شود، تا جایی که گاها بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بهای غذا و خدمات سود می باشد و همین سودآوری باعث جذب بسیاری از سرمایه گذاران در این حوزه گردیده است.

همچنین در حال حاضر رستوران و رستورانگردی جزو یکی از تفریحات جذاب مردم به شمار می رود و مردم ساعت های زیادی را در طول سال در رستورانها برای صرف غذا و یا حتی قرارهای کاری و عاشقانه خود صرف می کنند.

اما در عین حال باید این صنعت را جزو حساس ترین و سخت ترین مشاغل نیز به حساب آورد، بدلیل اینکه هر سرمایه گذاری، جهت حفظ سرمایه و سودآوری در رستوران نیاز به یک برنامه ریزی دقیق در بخش بسیار مهم را دارد و مهم تر اینکه ایجاد هماهنگی در این برنامه ریزی ها تنها از عهده یک مدیر و راه انداز، که علاوه بر تجربه، علم این کار را نیز داشته باشد برمی آید.

تصور اشتباه بسیاری از افراد که نسبت به رستوران داری اطلاعاتی ندارند، این است که راه اندازی رستوران کار راحتی می باشد، اما در واقع جزئیات بسیاری را شامل می شود، رعایت و برنامه ریزی این جزئیات ارتباط مستقیمی با برد یا باخت آن رستوران و حفظ شدن سرمایه ی سرمایه گذار خواهد داشت.

در بازار رقابت امروز، که شاهد افتتاح ده ها رستوران در سطح کشور در هر روز هستیم، رعایت این نکات و جزئیات بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع یک برگ برنده محسوب می شود و کمک بزرگی در موفقیت و سودآوری آن مجموعه خواهد داشت.

کلمه رستوران بطور ضمنی دارای معنی و مفهوم پزشکی میباشد زیرا از کلمه Restaurer (ریشه فرانسوی) به معنای نیرو بخشیدن و تجدید قوا گرفته شده و اولین مکانهای غذاخوری بنام خانه های سلامتی (HEALTH HOUSE) نامیده می شدند که سوپهای مقوی و مغذی به مشتریان اراِئه می‌کردند.

بر روی تابلوی سردر اولین رستوران که در سال 1765 در پاریس نزدیک موزه لوور توسط مردی فرانسوی بنام بولانگر (BOULANGER) بازگشایی شده بود ، یک جمله لاتین برگرفته از انجیل به این معنا حک شده بود ” ای کسانی که از درد معده رنج میبرید به سمت من بیایید و من شما را به حال اولیه خود برمیگردانم”

“Come to me, those who stomachs ache, and I will restore you.”

مراحل راه اندازی رستوران

مراحل راه اندازی رستوران

اگر شما هم مانند خیلی از افراد به دنبال یکی از شغل های پر درآمد ایران و جهان هستید و قصد دارید که با هزینه کم یک شغل پر درآمد و آینده دار در ایران را شروع کنید، باید بگویم که یکی از این مشاغل راه اندازی رستوران است. البته باید به این نکته مهم هم توجه کنید که صرف راه اندازی رستوران برای شما سوددهی ندارد و باید تمام نکاتی که در این مقاله بهش اشاره شده رو انجام بدین و در کارتون اسمرار داشته باشید. شغل پر درآمد فقط با یک مدیر توانا و عملگرا به همراه یک مشاور کسب و کار ساخته میشه.

در ابتدای راه اندازی رستوران باید به چند نکته مهم توجه کرد زیرا عدم توجه به این موارد هزینه ها و تبعات زیادی در آینده برای شما دارد. پس خوب به این نکات توجه کنید:

  1. انتخاب سبک رستوران
  2. انتخاب نام مناسب
  3. تدوین یک بیزینس پلن اصولی
  4. برآورد هزینه ها و مبلغ مورد نیاز سرمایه گذاری
  5. انتخاب مکان مناسب
  6. دریافت مجوزهای لازم
  7. دکوراسیون داخلی
  8. طراحی لوگو
  9. طراحی منو
  10. طراحی پلن بازاریابی و تبلیغات

همانطور که اشاره کردم اشتباه در عدم توجه به نکات بالا مخصوصا موارد 1 تا 6 درآینده می تواند هزینه های بالایی روی دست شما بگذارد. در ادامه این مقاله از رضا خلجی بصورت کامل در مورد مراحل راه اندازی رستوران توضیح می دهیم. پس اگر به دنبال این هستید که از راه اندازی رستوران درآمد خوبی داشته باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیش نیازها برای راه اندازی رستوران

پیش نیازها برای راه اندازی رستوران

همه ما می دانیم که برای راه اندازی هر کسب و کاری باید یکسری پیش نیازهایی داشته باشیم، رستوران نیز از این قاعده مستثنا نیست. شما باید قبل از هر اقدامی این چند سوال را از خود بپرسید و برای آنها جواب منطقی پیدا کنید.

  • چقدر در مورد رستوران و رستورانداری اطلاعات دارید؟
  • چقدر در مورد راه اندازی رستوران اطلاعات دارید؟
  • آیا به این شغل علاقه دارید؟
  • شما تا چه میزان روی آموزش خود در رستوران سرمایه گذاری نموده اید ؟
  • چقدر از استانداردهای جدید غذا و نوشیدنی در دنیا اطلاع دارید؟
  • چقدر به اصول پذیرایی صحیح آشنایی دارید؟
  • چقدر روی سرعت سرو غذا ها و همچنین رسپی غذاها آموزش دیده اید؟
  • چقدر برای آموزش اصول مدیریتی و بازاریابی و فروش خود سرمایه گذاری و وقت صرف کرده اید ؟

من به شما پیشنهاد می کنم اگر جواب این سوالات را می دانید و در این زمینه ها آموزش ها و تجربیات لازم را دارید، وارد صنعت رستورانداری شوید در غیر این صورت یا برگردید و در این حوزه ها آموزش ببینید و تجربه کسب کنید و یا به سراغ کسب و کار دیگری بروید که در آن مهارت بیشتری دارید.

10 عامل برندینگ رستوران ها
چگونه یک کافی شاپ راه اندازی کنیم
رستوران هایی که در سال 2025 ورشکست خواهند شد!
مشاغل و محل سرو غذا در سطح داخلی و بین المللی

انتخاب سبک رستوران

1. انتخاب سبک رستوران

قبل از راه اندازی رستوران باید ببینید که به کدام سبک علاقه دارید و یا اینکه استعداد و توانایی های شما و همچنین بودجه شما چقدر است چون رستوران ها و غذاخوری ها از لحاظ سبک و نوع غذا، دیزاین، خدمات دهی و … به چندین دسته مختلف طبقه بندی می شوند. امروزه بیشتر این سبک ها در کشورمان به وفور وجود دارد و بعضا تلفیقی از از چند سبک دارند.

برای راه اندازی رستوران همانطور که گفتیم انتخاب و شناخت کافی از سبک ها به شما کمک می کند که بتوانید برنامه ریزی دقیق تری در مورد بقیه مسائل داشته باشید. حال با هم به بررسی انواع سبک های جهانی و داخلی رستوران ها می پردازیم.

  • FINE DINING (رستوران فاین داینینگ یا رستوراهای تشریفاتی و VIP)

فاین داینینگ، عبارتی است که از دو کلمه «Fine» و «Dining» تشکیل شده است. واژه «Fine» به معنی بسیار خوب، عالی و از نظر کیفیت بالا استفاده می‌شود. هنگامی که این واژه به‌عنوان صفت به کار می‌رود، به معنی لوکس و بهترین است. همچنین واژه «Dining» به معنی رستوران و محل‌ سرو غذا و نوشیدنی است.

بنابراین، فاین داینینگ به رستوران‌هایی گفته می شود که خدمات خود را با کیفیت بسیار بالا ارائه می‌دهند و به میهمانان‌شان تجربه‌ای لوکس و بی‌نظیر از خوردن غذاهای متنوع و شگفت‌انگیز ارائه می‌کنند. این رستوران‌ها بسیار گران قیمت و لاکچری هستند. در این رستوران‌ها معمولاً با غذاهایی متنوع با نام‌های عجیب و غریب مواجه می‌شوید که قیمت‌های بسیار بالایی دارند؛ اما کیفیت و طعم آن‌ها بی‌نظیر است.

رستوران های فاین داینینگ دارای ویژگی های خاصی از جمله منوی متنوع و شگفت انگیز، طراحی داخلی فوق العاده لاکچری و همچنین دیزاین خاص غذا ها، خدمات شگفت انگیز، انتخاب ویژه جهت مناسب هایی مانند ولنتاین، کریسمس، سالگرد ازدواج و … می باشند. در این رستوران ها به جزئیات خیلی توجه می شود.

همچنین در رستوران های فاین داینینگ معیار های خاصی در جهت آداب و رفتار، از جمله نحوه لباس پوشیدن پرسنل، رزرو میز، چیدمان میز، نحوه سفارش دهی و حفظ حریم خصوصی، پذیرایی خاص وجود دارد.

از نظر استاندارد جهانی و در همه کشورها (بجز ایران) رستورانی که در دسته فاین داینینگ قرار دارد رستوران لوکس محسوب می شود. تعداد رستوران های فاین داینینگ در جهان بسیار کم است چرا که هر رستورانی نمی تواند عنوان فاین داینینگ را داشته باشد و از آن جالب‌تر، در ایران حتی یک رستوران فاین داینینگ وجود ندارد .

اکثر رستوران های فاین داینینگ در شهرهای توریستی و بعضاً لوکس مانند پاریس، لندن، رم، توکیو و غیره هستند. برای درصد بالایی از این رستوران ها می بایست پیش از رفتن، رزرو کرد و حتی رستوران هایی هم هستند که تا چند ماه آینده امکان رزرو کردن در آنجا وجود ندارد.

  • CASUAL DINING (کژوال داینینگ)

رستوران های کژوال داینینگ به نسبت رستوران های فاین داینینگ از فضای بزرگتر ، راحت تر و تقریبا غیر رسمی تر برخوردارند. معمولا برای صرف غذا در این رستوران ها احتیاج به رزرو وقت قبلی نیست زیرا این رستورانها سرعت سرو غذای بالاتر و همچنین ساعات کاری بیشتری دارند. معمولا این سبک رستوران ها در مناطق شلوغ شهر و محل اجتماع جوانان راه اندازی می شود.

  • Fast food (فست فود)

فست فودها جزو رستورانهایی هستند که تقریبا همه مردم عاشق آنها هستند. منوی فست فود ها اغلب محدود به همبرگر، سیب زمینی و پیتزا و سوخاری ها می باشد. مک دونالد و SubWay محبوب ترین و پرشعبه ترین فست فودهای آمریکا و جهان هستند بطوریکه مک دونالد بیش از 37000 و SubWay بیش از 40000 شعبه دارند.

این سبک رستوران ها به نسبت سبک های دیگه به جهت راه اندازی هزینه کمتری نیاز دارد و همچنین زودتر می توانید جذب مشتری داشته باشید.

  • FOOD COURT (فوت کورت)

این سبک رستوران به تعدادی غرفه های غذایی مستقل در یک محوطه (معمولا در طبقات فوقانی مجتمع های تجاری)  که هر کدام منوی متفاوتی را عرضه میکنند اطلاق میشود. مشتریان بنا به سلیقه خود غذای خود را از هر کدام از غرفه ها سفارش می دهند و سپس در یک محوطه مشترک غذا خوری که مربوط به همه غرفه ها میشود، غذای خود را برده و میل میکنند.

  • رستوران ملل

این سبک رستوران ها معمولا تنوع غذایی زیادی در منوی خود دارند و غذاهای مهم و خوشمزه کشورهای دیگر را سرو می کنند. در این رستوران ها سرآشپز باید از تخصص کافی در تهیه و سرو غذاهای ملل مختلف بهره مند باشد و یا اینکه از چندین آشپز استفاده شود.

دکوراسیون داخلی این رستوران ها نیز عمدتا تلفیقی از معماری های مختلف می باشد که مشتریان بتوانند در کنار لذت طعم غذای کشور خاص از فضای رستوران نیز لذت ببرند.

  • رستوران ایرانی

این سبک بیشتر در کشور خودمان هست البته در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، امارات و … نیز از این دست رستوران ها برای ایرانی هایی که مقیم آن کشور هستند و یا بصورت توریستی سفر می کنند وجود دارد. منوی این رستوران ها معمولا از غذاهای ناب ایرانی از جمله چلوکباب، جوجه کباب، انواع خورش ها تشکیل شده است.

رستوران های ایرانی خود نیز سبک های مختلفی را دارد از جمله باغ رستوران. در رستوران های ایرانی معمولا از دو روش جهت چیدمان استفاده می شود، یا بصورت میز و صندلی و یا بصورت تخت های نشیمن، که بسته به نوع فضا و دکوری که در نظر گرفته شده انتخاب و طراحی می شود.

  • کترینگ

کترینگ در ایران تقریبا سبکی از رستوران ایرانی است که فقط غذای بیرون بر دارد و یا کترینگ هایی که فضای نشیمن دارند عمدتا فضای کمی جهت پذیرایی دارند. کترینگ ها بیشتر در مناطقی از شهر فعالیت می کنند که عمدتا ادارات و یا کسب و کارها هستند و زمان کافی جهت رفتن به رستوران را ندارند و از طریق سرویس های تحویل در محل جهت گرفتن غذای خودشون استفاده می کنند.

  • رستوران آنلاین

با رشد تکنولوزی رستوران ها هم به سمت به روز شدن می روند و شاهد تاسیس رستوران های آنلاین هستیم. در این سبک رستوران ها شما از طریق اپلیکیشن ها و سایت هایی که این خدمات را ارائه می دهند سفارش خود را ثبت می کنید و در محل خود تحویل می گیرید. اگر به دنبال راه اندازی رستوران با هزینه کم هستید رستوران آنلاین گزینه بسیار خوبی است.

البته که سبک های مختلف رستوران بسیار زیاد است و همه آنها به نوبه خود جذابیت هایی دارند و از لحاظ درآمد و ارائه خدمات سطحی را شامل میشوند. شما می توانید بنا به تجربه کاری و میزان سرمایه ای که دارید سبک مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

انتخاب اسم مناسب برای رستوران

2. انتخاب اسم مناسب

در مراحل راه اندازی رستوران ، انتخاب اسم یکی از مهمترین فاکتورهاست. زیرا یک اسم خوب در آینده برند و کسب و کار شما تاثیرگذار است. اسم رستوران نخستین چیزی است که مشتریان با آن مواجه می‌شوند و این اسم هویت و شخصیت برند شما را معرفی می‌کند. انتخاب اسمی مناسب می‌تواند تصویری مثبت و دعوت‌کننده ایجاد کرده و به مخاطبین شما کمک کند تا با فضا و جو رستوران شما ارتباط برقرار کنند.

داشتن یک اسم خوب می تواند حس خوبی به مشتری القا کند و همچنین جهت در کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات خود موفق‌تر باشید. اسم هرچه راحت تر در ذهن مخاطب بماند

در انتخاب نام رستوران باید به چند نکته کلیدی توجه کرد:

  • کوتاه باشد.
  • جذاب و گیرا باشد.
  • تلفظ آن به لهجه ها و زبان های دیگر آسان باشد.
  • اسم برند های تجاری مطرح نباشد.
  • میتوانید از اسامی مکان های مطرح شهرتان و یا مکانی که رستورانتان در آنجا واقع شده استفاده کنید.

تدوین یک بیزینس پلن اصولی برای رستوران

3.تدوین یک بیزینس پلن اصولی

برای شروع هر کسب و کاری از جمله راه اندازی رستوران شما به یک بیزینس پلن اصولی نیاز دارید. طرح کسب و کار رستوران نقشه راه شما برای موفقیت است. هر جنبه ای از عملکرد و مدیریت رستوران از طراحی منو و مکان گرفته تا برنامه ریزی مالی و آموزش کارکنان شما را مشخص و پیش بینی می کند . یک بیزینس پلن اصولی رستوران، حرفه ای بودن و درک واضح اهداف را نشان می دهد و شانس شما را برای دستیابی به موفقیت بلندمدت در صنعترقابتی رستوران افزایش می دهد.

چرا تدوین یک بیزینس پلن اصولی و قوی مهم است؟ چون ایده رستوران شما را به واقعیت تبدیل می کند. به گفته انجمن ملی رستوران‌ها ، داشتن یک طرح کسب‌وکار باعث می شود که شما برای مشکلات قبل از بروز آنها و جذب سرمایه‌گذاران و شرکا، شانس موفقیت بیشتری داشته باشید.

برنامه ریزی کلید موفقیت در هر کسب و کاری از جمله راه اندازی رستوران است. بدون داشتن یک بیزینس پلن اصولی و برنامه ریزی دقیق، شما هم بخشی از 30 درصد رستوران هایی هستید که در سال اول شکست می خورند. برای اطمینان از موفقیت رستوران خود، می توانید  همین الان با درخواست مشاوره برای یک بیزینس پلن اصولی را به ما بدهید.

طرح کسب و کار خود را به عنوان راهنمای نهایی خود در نظر بگیرید که به صاحبان کسب و کار، سهامداران و سرمایه گذاران نشان می دهید که چگونه می خواهید دیدگاه خود را به واقعیت تبدیل کنید. یک بیزینس پلن اصولی و مستحکم برای جذب سرمایه گذاران بسیار مهم است. اکثر رستوران های جدید برای شروع احتیاج به تامین سرمایه از سرمایه گذاران یا شراکت با دوستان و اقوام دارند.

سرمایه گذاران قبل از اینکه روی رویای شما سرمایه گذاری کنند، باید ببینند که شما یک برنامه محکم و سنجیده برای موفقیت دارید یا نه. طرح کسب و کار شما به سرمایه گذاران نشان می دهد که همه هزینه ها و هر سناریوی ممکن را در نظر گرفته اید. شرح کاملی از استراتژی ها و برنامه های شما ارائه می دهد، تجربه و مهارت های تیم مدیریت شما را برجسته می کند، و توضیح می دهد که چرا و چگونه موفق خواهد شد.

زمانی که درگیر ساخت و ساز، صدور مجوزها، استخدام کارکنان و سایر چالش ها هستید، طرح کسب و کار شما را در مسیر و متمرکز نگه می دارد. یک بیزینس پلن اصولی مشخص می کند که هنگام رشد و یا راه اندازی رستوران خود هیچ چیز نادیده گرفته نمی شود . بدون داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی ، پیمایش مسیر در دنیای پیچیده افتتاح یک رستوران بسیار سخت تر می شود.

حتما به شما پیشنهاد می کنم قبل از راه اندازی رستوران خود با یک مشاور حرفه ای در حوزه کسب و کارتماس بگیرید و با این کار دغدغه ها و هزینه های خودتون را بسیار کاهش دهید.

تمامی این استراتژی ها قبل و بعد از راه اندازی رستوران ، نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و ترجیحا زیر نظر یک مشاور با تجربه می باشد تا بتوانید به یک نتیجه کاملا ایده آل برسید. پس حتما بهتون پیشنهاد می کنم برای اینکه با خدمات مشاور کسب و کار آشنا بشید مقالات زیر رو مطالعه کنید.

مشاور کسب و کار کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

مشاوره کسب و کار چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

برآورد هزینه ها و مبلغ مورد نیاز سرمایه گذاری در رستوران

4.برآورد هزینه ها و مبلغ مورد نیاز سرمایه گذاری در رستوران

اصلی ترین قسمت شروع هر کسب و کاری برآورد هزینه ها و مبلغ مورد نیاز سرمایه گذاری است چون شما با آگاهی داشتن به میزان بودجه خود و هزینه هایی که در پیش رو دارید میتوانید مراحل بعدی را به درستی انتخاب کنید و پیش ببرید.

در مراحل اولیه راه اندازی رستوران بعد از انتخاب سبک رستوران مدنظر خود، باید هزینه هایی از قبیل: مکان رستوران، تجهیزات مورد نیاز، هزینه های دکوراسیون، هزینه های دریافت مجوز های لازم، بازاریابی و تبلیغات، آموزش پرسنل، مواد اولیه را بصورت دقیق محاسبه کنید و در نهایت هم 5 الی 10 درصد مجموع هزینه هایی که بدست آوردید را به جمع کل به عنوان هزینه های پیش بینی نشده اضافه می کنید.

 

انتخاب مکان مناسب رستوران

5.انتخاب مکان مناسب رستوران

به نظر من انتخاب مکان مناسب رستوران یکی از مهمترین بخش  های راه اندازی رستوران است، چون مستقیما با آینده کاری، تعداد مشتری و نوع مشتری ربط دارد. اگر در این بخش اشتباه کنید تمامی هزینه های شما از بین می رود و باید منتظر شکست بزرگی در کسب و کار خود باشید.

سمیر چانگلا، سرآشپز معروف هندی تبار در فلوریدای آمریکا سه سال برای پیدا کردن چنین موقعیتی برای یکی از رستوران‌هایش وقت صرف کرد. و بالاخره این رستوران در بیرون یک فرودگاه خصوصی و روبروی یک سالن بزرگ تئاتر تاسیس شد. این به معنای حجم بالای مشتریان با درآمد بسیار بالا که زمان انتظار خود را در فرودگاه و پیش از تئاتر در این رستوران می‌گذرانند.

در انتخاب مکان مناسب رستوران چند نکته کلیدی را حتما باید مورد توجه قرارداد:

1.متراژ و دید مناسب

متراژ مناسب به همراه بر مناسب نما، به شما کمک می کند که بیشتر در معرض دید باشید و بتوانید دکوراسیون زیباتری را اجرا کنید و همچنین خیالتان از بابت آشپزخانه رستوران، سالن پذیرایی، انباری و سایر قسمت های رستوران راحت است. اگر محلی که انتخاب می کنید دید کافی نداشته باشد قطعا شما باید هزینه های خیلی زیادی را صرف تبلیغات و بیلبورد و … کنید تا بتوانید خودتان را به مشتریان نشان دهید.

2.دسترسی راحت

مکانی که انتخاب می کنید باید دسترسی راحتی داشته باشد تا مشتریان بتوانند از هر منطقه شهر به راحتی به رستوران شما بیایند. این نکته حتی به آدرس دهی شما نیز کمک می کند و احتیاج نیست که از آدرس های طولانی و پیچیده استفاده کنید.

3.میزان تردد منطقه

حتما مکانی را انتخاب کنید که میزان تردد خوبی چه از لحاظ عابر پیاده و چه سواره داشته باشد. هر چقدر تردد بیشتر باشد رستوران شما بیشتر در معرض دید قرار می گیرد. مکان های شلوغ شهر از جمله بازارها محل مناسبی برای رستوران است، زیرا مردم پس از پیاده روی های طولانی جهت خرید و همچنین کاسب های منطقه جهت صرف غذا و استراحت تمایل بیشتری دارند که از رستوران استفاده کنند.

4.پارکینگ

یکی از مهمترین نکات فضای پارک مناسب برای خودرو ها می باشد. با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی، مردم ترجیح می دهند به رستورانی بروند که پارکینگ اختصاصی دارد و مسافت کمتری را پیاده روی کنند. اگر در زمان راه اندازی رستوران خودتان بتوانید این مشکل مشتریان خود را حل کنید مطمئن باشید که از خیلی از رقبای خود جلوتر هستید و این نکته حتی می تواند برای شما یک مزیت رقابتی به شمار آید.

5.موقعیت منطقه

برای راه اندازی رستوران بنا به سبک رستورانی که قبلا گفتیم و انتخاب کردید، باید منطقه مناسب آن را انتخاب کنید. منطقه ای را انتخاب کنید که ساکنین آنجا از لحاظ میزان درآمد و فرهنگ رستوران رفتن مناسب با سبک شما باشند.

مناطق اداری و صنعتی، نزدیکی به مراکز خرید، مناطق توریستی پر رفت و آمد، دانشگاه ها، هتل ها و مهمانسرا ها، سینما و تاتر، بیمارستان ها می توانند محل مناسبی برای راه اندازی رستوران باشند. اصولا افرادی که در این مناطق در رفت و آمد هستند وقت کافی برای برگشتن به خانه و صرف غذا را ندارند و ترجیح می دهند که وعده غذایی خود را در نزدیکترین و البته با کیفیت ترین رستوران میل نمایند.

6.برسی نوع خاک و فاضلاب منطقه

شاید این نکته در راه اندازی رستوران خیلی بهش توجه نشود،اما نکته بسیار مهمی است. رستوران محلی است که شستشوی زیادی دارد و اگر مکان آنجا خاک سفتی نداشته باشد امکان دراد در دراز مدت باعث نشست محل رستوران شود و اینکه سیستم فاضلاب مناسب باعث می شود که بوی نامطبوع فاضلاب به داخل رستوران سرایت نکند، در غیر این صورت قطعا مشتری ندارید!!!

7. میزان و مدت اجاره

قطعا در راه اندازی رستوران اولویت با خرید ملک است، اما اگر در شروع کار توانایی خرید ملک را ندارید نگران نباشید، شما می توانید با اجاره کردن یک مکان مناسب کسب و کار خود را شروع کنید. البته باید محلی را انتخاب کنید که میزان اجاره آن زیاد بالا نباشد و بتوانید در ماه های اولیه شروع کسب و کارتان از پس آن اجاره بر بیایید.

و نکته مهم دیگر مدت زمان اجاره است. چون شما قرار است کلی هزینه برای دکوراسیون، تبلیغات، و هزینه های دیگر انجام دهید سعی کنید مدت قرارداد خود را بلند مدت حداقل 5 ساله ببندید تا استرس کمتری داشته باشید.

 

دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران

6.دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران

برای شروع هر کسب و کاری شما نیاز دارید که یکسری مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کنید، قطعا برای راه اندازی رستوران هم نیاز به مجوز های خاص خود از جمله پروانه کسب و مجوز بهداشت و اداره اماکن دارد. این مجوز ها یکسری قواعدی از جمله متراژ، محل مناسب، سیستم فاضلاب مناسب و … دارند که بهتر است قبل از انتخاب مکان اطلاعاتی از اتحادیه رستوران داران شهرتان تهیه کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.

 

دکوراسیون داخلی رستوران

7. دکوراسیون داخلی

خب تا اینجای کار به شما تبریک میگم. شما سبک و نام رستوران خودتان را انتخاب کرده اید، یک بیزینس پلن اصولی طراحی کردید و قطعا یک مکان مناسب انتخاب کردید و دیگر چیزی تا راه اندازی رستوران تان باقی نمانده.

یکی از بخش های جذاب کار همین بخش دکوراسیون داخلی است. حتما قبلا از هر اقدامی از یک مشاور و طراح معمار حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید،و ازش درخواست کنید که یک طرح سه بعدی برایتان طراحی کند.

با این کار هزینه های شما بسیار کاهش می یابد زیرا در همین ابتدا نمای واقعی از رستورانتان را می بینید و هرگونه تغییر که بخواهید میتوانید بر روی طرح و بدون هزینه انجام دهید تا به طرح دلخواهتان برسید و سپس در کمترین زمان شروع به اجرای آن طرح کنید.

 

طراحی لوگو رستوران

8. طراحی لوگو

لوگو هویت کسب و کار شماست. همه شما را در آینده با لوگو جذابتان می شناسند. تمام کارهایی که برای منوی رستوران، دکوراسیون داخلی، تبلیغات و … میخواهید انجام دهید وابسته به لوگو و تم رنگی شماست. برای مثال همه شما اسنپ را با رنگ سبز و دیجی کالا را با رنگ قرمز می شناسید. در طراحی لوگو حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید چون قراره همین لوگو در همه تبلیغات محیطی ، تبلیغات آنلاین ، سوشیال مدیا و … برای شما مشتری جذب کنه و برندسازی کنه.

معمولا ما به مشتریان و کسانی که جهت مشاوره کسب و کار های مختلف از جمله راه اندازی رستوران به ما مراجعه می کنند پیشنهاد می کنیم که لوگو خود را در مراحل اولیه طراحی کنند، زیرا این کار باعث سهولت در انتخاب های بعدی از جمله دکوراسیون و … می شود.

 

طراحی منو رستوران

9. طراحی منو

یکی از ارکان اصلی در راه اندازی رستوران طراحی منو می باشد. در طراحی منو باید یک تعامل همکاری بین مالک رستوران و سرآشپز انجام گیرد. چند نکته مهم که در زمان طراحی منو باید به آن توجه داشت:

  • غذاهایی باشند که مرسوم هستند.
  • مواد اولیه تازه همیشه در دسترس باشد.
  • رسپی و طرز تهیه آنها را مالک رستوران نیز بلد باشد تا در نبود آشپز به هر دلیلی، بتواند با همان طعم همیشگی طبخ کند.
  • قیمت گذاری به گونه ای انجام شود که حاشیه سود کافی داشته باشد.
  • کمی خلاقیت در اسامی و دورچین غذاها باشد.

یک نکته درآمد زا در منو وجود دارد. سود اصلی خیلی از رستوران ها در آیتم های اضافه منو آنها می باشد. بعضی از رستوران ها قیمت غذاهای روتین رو پایین در نظر می گیرند تا مشتری را بتوانند جذب کنند اما آیتم هایی که زیاد مورد توجه نیستند مانند نوشیدنی ها، دسر ها، پیش غذا و … را با قیمت بالاتر ارائه می کنند. با توجه به رقم عددی این آیتم ها که بسیار پایین تر از غذای اصلی می باشد، معمولا کسی به آنها توجه و یا اعتراض نمی کند.

 

طراحی پلن بازاریابی و تبلیغات برای راه اندازی رستوران

10.طراحی پلن بازاریابی و تبلیغات برای راه اندازی رستوران

حالا که تمام مراحل راه اندازی رستوران را انجام دادید و همه چیز آماده و مهیاست که رستوران خودتون را به مشتریان معرفی کنید و از آنها دعوت کنید که به رستوران شما سرازیر بشوند. برای این کار شما نیاز به طراحی یک پلن بازاریابی و تبلیغات اصولی و کاربردی دارید.

یک پلن بازاریابی و تبلیغات باید تمرکز ویژه ای روی بازار هدف اصلی شما داشته باشد و بتوانید با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را داشته باشید. تبلیغات هزینه نیست (البته اگر اصولی انجام شود) بلکه یک سرمایه گذاری پرسود برای شماست.

یکی از نکاتی که برای تبلیغات در بخش راه اندازی رستوران خودتان می توانید به آن توجه کنید و قطعا کمک بزرگی به شما می کند راه اندازی یک سایت است.داشتن سایت علاوه بر اینکه می تواند تبلیغات عالی برای شما باشد و از طریق فضای وب کلی مشتری برای شما جمع کند، شما می توانید رزرو آنلاین جهت مراسم ها و یا انتخاب میز قبل از ورود و همچنین منو خود را در سایت قرار دهید.

شما اگر بهترین کیفیت غذا را داشته باشید ولی مشتری نداشته باشید عملا محکوم به شکست هستید. پس باید حتما از یک مشاور خود در زمینه طراحی کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید تا نتیجه زحماتی که تا اینجای کار کشیده اید را ببینید.

در نهایت این نکته را به شما یادآوری می کنم که صرف راه اندازی رستوران و داشتن سرمایه شما نمی توانید موفق شوید. برای موفقیت در هر حوزه کاری نیازمند ارتقا دانش مدیریتی خود هستید. پس قطعا برای این بخش بودجه ای کنار بگذارید.

امیدوارم با این مقاله در مورد راه اندازی رستوران توانسته باشید جواب بخشی از سوالات خود را بگیرید. پیشنهاد می کنم حتما قبل از راه اندازی رستوران با مشاوران حرفه ای ما در این زمینه مشورت کنید.

فروش کالا و خدمات همیشه نیاز به تبلیغات دارد. با توجه به رقابت تنگاتنگی که روز به روز بین فروشندگان ببیشتر می شود، نیاز به تبلیغات بیشتر از قبل احساس می گردد. حوزه تبلیغات بسیار گسترده است از جمله تبلیغات محیطی و آنلاین، که هر کدام زیرشاخه های بسیار زیادی دارند.

پلتفرم “شهر تبلیغات” بزرگترین و جامع ترین مرجع در زمینه خدمات مربوط به تبلیغات می باشد.

توجه به این نکته بسیار مهم است که ما چیزی به اسم شغل پردرآمد نداریم بلکه از دیدگاه من (رضا خلجی) باید یک کسب و کار، مدیر موفق و یا فروشنده حرفه ای بتواند از طریق مشاوره هایی که دریافت می کند و همچنین آموزش ها و مهارت های لازم در هر کسب و کار در کنار تجربه ، کسب و کار خود را پردرآمد کند.

همانطور که میدانید در همه مشاغل ما افرادی را داریم که سرآمد شغل خود هستند و دارای درآمد های بسیار بالایی هستند بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات آنها و بهبود دادن آنها به همراه کمی چاشنی خلاقیت می تواند سود سرشاری را برای شما به ارمغان آورد.

پیشنهاد می کنم به دنبال شغل های پردرآمد در ایران،نباشید بلکه با سرمایه گذاری بر روی خودتان به دنبال راهکاری باشید که بتوانید نیازی از جامعه را برطرف کنید از این طریق قطعا شما به هدف خود و کسب درامد خواهید رسید البته که راه اندازی رستوران و انتخاب سبک ، منو و خدمات مناسب می تواند یکی از راه های رفع نیاز جامعه و کسب درآمد عالی باشد.

ما در هلدینگ شهر جاب علاوه براینکه به عنوان یک شرکت تبلیغاتی با نام شهر تبلیغات تمامی و انواع خدمات تبلیغات شما ( تبلیغات آنلاین و تبلیغات محیطی ) را با بهترین کیفیت انجام می دهیم، اگر علاقمند و خواستار کارهای حرفه ای تر باشید، می توانیم مشاوره های تخصصی کسب و کار و کوچینگ حرفه ای هم برای شما با بالاترین سطح کیفیت انجام دهیم.

در شهرتبلیغات، جناب مهندس رضا خلجی و تیم جوان و متخصص ایشان به عنوان یک مشاوره کسب و کار در خراسان رضوی مشهد و نیشابور در کنار شما خواهند بود تا با مشاوره های حضوری یا مجازی کسب و کار ، مسیر موفقت را سریع تر و دقیق تر طی کنید و هزینه کمتری در این مسیر پرداخت کنید.

پلتفرم شهر تبلیغات واسط بین تبلیغ دهندگان و دارندگان فضایی تبلیغاتی است که تبلیغ دهندگان میتوانند بهترین انتخاب را خود از طریق برسی قیمت ها و شرایط داشته باشند و یا از بخش مشاوره با کارشناسان حرفه ای شهر تبلیغات استفاده کنند. صفر تا صد تبلیغات را به صورت حرفه ای برای کسب و کارهای مختلف انجام می شود. مشاوره های کسب و کار و مشاوره شغلی و مشاوره سرمایه گذاری همه و همه در شهرتبلیغات توسط کارشناسان خبره اقتصادی و فناوری انجام و پشتیبانی می شود.

شهر تبلیغات یک پلتفرم یکپارچه فضاهای تبلیغات محیطی و آنلاین سراسر کشور است که با ارائه انواع مختلف مشاوره تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محتوای بصری و متنی مورد نیاز کسب و کار شما را از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و بقیه روش های تبلیغات آنلاین و محیطی و با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی آماده کمک به کسب و کار شما برای افزایش و چند برابر شدن درآمد شما هستیم.

یکی از خدماتی که ما به مشتریان خود عرضه میکنیم تا با رشد چند برابری درامد مواجه شوند ، طراحی سایت های حرفه ای فروشگاهی و معرفی ادمین های حرفه ای جوان و خلاق پیج های اینستاگرام و سوشیال مدیا برای مشاغل مختلف است.

در همین راستا برای ارائه خدمات بهتر و حرفه ای تر به مشتریان خود اقدام به برگزاری دوره های آموزش مدیران MBA ( دوره ارشد مدیریت کسب و کار با همکاری دانشگاه های مربوط ) کرده ایم و به این وسیله از میان هنرجویان دوره آموزش، همکاران جدید خود را نیز استخدام می کنیم. خوشحال می شویم در کنار شما این مسیر را بپیمائیم ، ما در کنار شما هستیم برای رسیدن و دیده شدن

 

مهندس رضا دهنو خلجی مدرس دوره های مدیریت حرفه ای کسب و کار مهندس محمد رضا دهنو خلجی

بنیانگذار و مدیر عامل هلدینگ شهرجاب و پلتفرم کسب و کار شهر تبلیغات

بیش از 15 سال تلاش و فعالیت شبانه‌ روزی و کسب دانش مستمر در عرصه‌های مختلف اجرایی، علمی و اقتصادی

مشاور کسب و کار در مشهد

مشاور کسب و کار در نیشابور

مهندس رضا خلجی مدیر عامل هلدینگ شهرتبلیغات و همچنین ارائه خدمات کوچینگ، آموزش، مشاوره و منتورینگ به بیش از 3000 هزار کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، شرکت دانش‌ بنیان و سایر بنگاه‌های اقتصادی در ایران در حوزه‌های مختلف از جمله راه اندازی فروشگاه اینترنتی، راه اندازی رستوران ، راه‌اندازی کسب و کار های کوچک و متوسط و سازمانی،برندینگ، بازاریابی و فروش،رونق و توسعه کسب و کار در سطوح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

از زمانی که یک ایده تجاری در ذهن کارآفرین شکل می‌گیرد تا راه اندازی شغل، رونق فروش و سپس توسعه ابعاد مختلف آن و تبلیغات با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه است. از این رو، در شهر تبلیغات بر آن شدیم تا تمامی دغدغه‌ها و نیازهای ایده‌ پردازان، کارآفرینان، سرمایه‌ گذاران، صاحبان مشاغل و … را در غالب خدماتی متنوع و کامل ارائه نماییم.

رضا خلجی

Reza Khalaji C.E.O Group Shahr Jab Company www.shahrjobgroup.ir rezakhalaji.ir 09198049755 rezakhalaji1403@gmail.com رضا خلجی هستم کارآفرین و مدیر عامل هلدینگ شهر جاب مدیر عامل شرکت اندیشه پژوهان توسعه امروز که در حوزه اموزش مدیران ارشد ارگان ها و سازمان های دولتی و خصوصی سراسر کشور فعالیت دارد رئیس هیئت مدیره شرکت سلامت گستر ارمان سیمرغ مدرس دوره های اموزشی امپراطوری کسب و کار موسس برند معتبر RK شهر تبلیغات عاشق ورزش و ماسس باشگاه بدنسازی RK fitness شعارم : اول عاشق خودت باش تا بتونی هر کاریو به نحو احسنت و ایده ال انجام بدی تحلیل رقابتی

راه اندازی رستوران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *