مشاور کسب و کار کیست؟ و چه وظایفی دارد؟
مشاور کسب و کار کیست؟ و چه وظایفی دارد؟ همه کسب و کارها در برهه های زمانی ویژهای به کمک یک مشاور کسب و کار نیاز پیدا میکنند. کمکی که میتواند سرنوشت آن کسب وکار را بهکلی تغییر دهد. اما سوال اینجاست که مشاور کسب و کار کیست؟ چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ و شما دقیقاً چه زمانی به مشاوره کسب و کار نیاز دارید؟
مشاور کسب و کار کیست؟
مشاور کسب و کار متخصصی است که الگوها، قالبهای کلی و کلیشههای مشترک میان کسب و کارها و سازمان های موفق را طی تجربیات خود فراگرفته است و این الگوهای موفق را با هدف افزایش بهره وری کسب و کار به کسب و کارهایی منتقل میکند که یا در ابتدای ورود به صنعت یا رو به توسعه هستند.
گاهی یک مشاور کسب و کار این الگوها و قالبها را از تعداد زیادی از کتب مدیریتی میآموزد و گاهی با استفاده از تجربه مستقیم کار با سازمانهای متعدد این الگوها را کشف میکند؛ بنابراین دانش مشاوره از راههای زیر به دست میآید:
- پژوهش، مطالعه و بررسی شرکتهای موفق
- تجربیات خود در کسب و کارها و سازمان هایی که مشاور آنها بوده است.
- تجربیات خود در کسب و کارهایی که خود در آن نقش کلیدی داشته است.
وظایف مشاور کسب و کار چیست؟
یک مشاور خوب در حوزه کسب و کار حوزه وظایف متعددی دارد که در نهایت منجر به آن می شود که آن کسب و کار و یا سازمان را از بحران و چالش هایی که دارد به سلامت عبور دهد و باعث رشد، برندینگ و درآمدزایی بیشتر شود. مشاور کسب و کار فردی است که با نگاهی موشکافانه، منطقی، تحلیلی و دور از احساس از بیرون به کسب و کار و سازمان نگاه میکند.
تحلیل دقیق کسب و کار و یا سازمان
اولین و اصلی ترین وظیفه یک مشاور کسب و کار بررسی و تحلیل دقیق کسب و کار است، زیرا ارائه یک راهکار کارآمد به یک مدیر، علاوه بر نیاز به دانش به روز مدیریت و شناخت از صنعت مورد نظر، نیاز به تحلیل کامل و شناخت دقیق از کسب و کار دارد. یک مشاور حرفه ای هیچگاه قبل از بررسی کامل کسب و کار و تحلیل دقیق آن، هیچگونه ایده و نظری را به مدیر نمی دهد.
عارضه یابی کسب و کار
عارضه یابی کسب و کار یک فرایند منظم و مرتبط با مدیریت چالش ها، تحلیل سیستم و عیب یابی در سازمان است. عارضه یابی کسب و کار به شما کمک می کند تا مشکلات و نقاط ضعف کسب و کار خود را شناسایی، ریشه یابی و رفع کنید
عارضه یابی کسب و کار همچنین می تواند به شما در توسعه کسب و کار و بهبود عملکرد و رضایت مشتری کمک کند. برای شناخت و درک بهتر عارضه و عارضه یابی کسب و کار میتوانید مقاله ” 10 نکته مهم در عارضه یابی کسب و کار ” از رضا خلجی را مطالعه کنید.
ارائه راهکارهای مفید
یکی دیگر از وظایف یک مشاور ارائه راهکارهای اصولی بر اساس تحلیل ها و عارضه یابی هایی که انجام داده است، می باشد. یک مشاور باید بتواند پس از عارضه یابی و پیداکردن سرمنشا مشکل و چالش، راهکاری ارائه کند که کسب و کار و سازمان را از بحران بیرون بیاورد.
ارائه استراتژی های خلاقانه
طراحی یک استراتژی یا اصلاح استراتژی یک کسبوکار یکی از مهمترین نیازهای مدیران و صاحبین کسب و کار است؛ بنابراین میتوان این کار را جزء جدا نشدنی از وظایف مشاوران کسب و کار دانست.
یک مشاور کسب و کار باید در کنار عارضهیابی، نقاط قوت سازمان را پیدا کرده و با بررسی فرصتها و تهدیدهای بیرونی سازمان استراتژی کسب و کار را کشف، در صورت نیاز اصلاح و حتی یک استراتژی جدید خلق کند.
چه زمانی به یک مشاور کسب و کار نیاز داریم؟
کسب و کارها و سازمان ها در شرایط و زمان های مختلف به یک یا چند مشاور نیاز دارند. ولی به طور معمول در چندین قسمت نیاز ویژه به مشاور کسب و کار دارند:
-
در شروع راه اندازی کسب و کار
در دنیای رقابتی کسب و کارهای امروز، برای شروع باید تمام جوانب را بسنجید، باید از رقبا بهتر باشید و حتما مزیت رقابتی جذابی داشته باشید تا بتوانید در این بازار موفق شوید.
بهترین گزینه قبل از شروع استفاده از تجربیات و راهنمایی های یک مشاور کسب و کار است، این کار باعث می شود که هزینه های راه اندازی شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و با استفاده از نقشه راهی که برای شما ترسیم می شود مسیر خود را به درستی طی کنید.
-
توسعه کسب و کار
صاحبین کسب و کارها بعد از گذشت زمانی از شروع کسب و کارشان تمایل دارند که تجارت خود را گسترش دهند، از این رو نیاز به یک مشاور با تجربه و موفق به شدت احساس می شود. گاهی یک مدیر به علت مواجه شدن با مشکلات و چالش های زیادی که در کسب و کارش با آنها مواجه می شود نیاز می بیند که به فکر توسعه باشد و در این صورت قطعا باید با یک مشاور حرفه ای در تماس باشد در غیر اینصورت مشکلات جدیدی به مشکلات و چالش های قبلی افزوده می شود.
مشاور کسب و کار چه کمکی به من میکند؟
تا اینجا شما را با مشاور کسب و کار و برخی اقداماتی که انجام میدهد همراه با برخی چالشهای کسب و کارهای امروزی آشنا کردیم یک مشاور کسب و کار چه کمکهایی دیگری میتواند داشته باشد؟
- برای کسب و کارتان زیرساختهایی قابل اطمینان بسازید.
- چالشها را به فرصت تبدیل کنید.
- منابع انسانی خود را تقویت کنید.
- به درک بهتری از بازار هدفتان( یا آشنایی با اقیانوس آبی و قرمز) برسید.
- بروز باشید.
- ریسکها و هزینههایتان را کاهش دهید.
- مشکلات سیستم کسب و کارتان را پیش از وقوع شناسایی و برطرف کنید.
- داراییها و سرمایه های پنهان کسب و کار خود را بشناسید.
شغل های پردرآمد ایران کدامند؟ لیست 10 شغل پردرآمد و آینده دار
بازاریابی رویداد Event Marketing چیست؟
ایونت مارکتینگ چیست؟ و چه مزایایی برای صاحبین کسب و کار دارد؟
دسته بندی کسب و کارهای کوچک شامل چه بخش هایی میشود؟
- کسب و کارهای خانگی
- کسب و کارهای خدماتی
- کسب و کارهای تولیدی
- کسب و کارهای روستایی
- کسب و کارهای کامپیوتری
- کسب و کارهای فناوری و اطلاعات
- کسب و کارهای مالی و سرمایه گذاری
- کسب و کارهای وابسته به موبایل
- کسب و کارهای واسطه گری
- کسب و کارهای دانشگاهی
مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک را بشناسید.
مزایای کسب و کارهای کوچک
- امکان رشد شما وجود خواهد داشت.
- خودتان مدیر کسب کار هستید.
- مدیریت و برنامه ریزی برای کار آسانتر خواهد بود.
- هزینه ها مقرون به صرفه و قابل کنترل خواهد بود.
- آزادی عملتان نسبت به یک کارمند بیشتر خواهد شد.
- نیاز به استخدام پرسنل زیاد نخواهید داشت.
- برنامه ریزی زمانی کار در اختیار خودتان خواهد بود.
- تلاش کردن برای موفقیت و پیشرفت چند برابری
- کسب و کار کوچک، سود بیشتری برای کارآفرین ها به همراه دارد.
معایب کسب و کارهای کوچک
- بیمه و مزایا
- در صورت عدم مشاوره از مدیران موفق در حوزه کسب و کار امکان ورشکستگی وجود خواهد داشت.
- زمانی کمتری برای استراحت خواهید داشت.
- درآمد شما در ابتدای شروع فعالیت قابل پیشبینی و تضمین شده نیست.
- شکست های مقطعی
- اگر شما کار نکنید مطمئنن از پول هیچ خبری نیست. در واقع کسب و کارهای کوچک و متوسط به نسبت زمانی که برای آن ها صرف می شود، درآمدزایی خواهند داشت.
آیا سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یک کسب کار سود آور و مفید است؟
سرمایه گذاری در بورس چیست؟
بازار فارکس چیست؟
ترید و سرمایه گذاری در بازار بورس به چه مقدماتی نیازمند است؟
فرق کوچینگ، منتورینگ و مشاور چیست؟ آیا کوچ همان منتور است؟
مدیریت یک کسب و کار مستلزم یافتن مداوم راه حل برای مشکلات پیچیده و پیش رو است. مشاوران، کوچ ها و منتور ها می توانند به شما در تصمیم گیری صحیح کمک کنند. اما شاید این سوال برای شما مطرح شود که کدام نوع مشاور برای شما مناسب است؟
اگر تا به حال با موقعیت یا مشکل پیچیده ای در کسب و کارتان روبرو شدید، می دانید که نظر یک متخصص چقدر می تواند ارزشمند باشد. شاید از طرف یکی از دوستان بود. یا شاید از یک همکار با تجربه تر آمده است. بدون داشتن تخصص مناسب، تحقیق در مورد یک صنعت خاص و هر بار آزمون و خطا و تصمیم گیری صحیح می تواند به یک کار زمان بر و پرهزینه تبدیل شود.
به همین دلیل است که اکثر کسب و کارها به کمک مشاوران خارجی متکی هستند: آنها از قبل تخصص دارند و می توانند در زمان و هزینه مشتریان خود صرفه جویی کنند. اگر تا به حال فکر کرده اید که تفاوت های کلیدی بین یک مشاور، یک کوچ ( مربی) و یک منتور چیست،جای درستی آمده اید!
بر اساس فرهنگ لغت آکسفورد ، مشاوره عمل “ارائه مشاوره تخصصی به افرادی که در یک زمینه حرفه ای یا فنی کار می کنند” است.
با توجه به این تعریف، یک مشاور سطح تخصص خود را به کارآفرینان دیگری منتقل می کند که مایل به پرداخت هزینه برای دسترسی به این دانش هستند، اما این بدان معنا نیست که مشاوران بلافاصله پاسخ تمام سوالات مشتریان خود را می دانند.
اول، آنها باید قبل از اینکه بتوانند بهترین اقدام را توصیه کنند، زمینه مشکل مشتری خود را درک و تحقیق کنند. تمام مسائل را توسط روش هایی که دارند بررسی و تحلیل می کنند و به همین دلیل است که اکثر مشاوران بر اساس سطح پروژه استخدام می شوند، که همچنین تمایز اولیه بین یک مشاور و یک کوچ یا مربی و منتور است.
مشاوران برای حل یک مشکل خاص دستمزد می گیرند. آنها بر ارائه راه حلی برای مشکل مشتری خود تمرکز می کنند. مشتری در مراحل توجیهی، تعریف محدوده و بررسی در طول پروژه شرکت می کند اما به طور فعال نتیجه گیری را توسعه نمی دهد. به عبارت دیگر، مشاوران به طور خاص برای انجام کار استخدام می شوند. مشتری برای تخصص و توصیه برای حل یک مشکل خاص هزینه می کند.
پس بیزینس کوچ یا مربی کیست؟
قطعا شما بارها و بارها این اسم را در حوزه های مختلف شنیده اید، مانند بیزینس کوچینگ یا مربیان کسب و کار، زندگی، روابط و حتی ورزشی و سلامتی.
در ادامه این مقاله به تعریف کوچ یا مربی کسب و کار می پردازیم :
کوچینگ کسب و کار فرآیند درگیر شدن در گفتگوی منظم و ساختاریافته با مشتری است. هدف افزایش آگاهی و رفتار مشتری برای دستیابی به اهداف تجاری برای سازمان است.
انجمن جهانی مربیان کسب و کار، 2007
به عبارت دیگر، یک کوچ از مشتری خود برای رسیدن به یک هدف خاص یا موقعیت مطلوب حمایت می کند.در انجام این کار، رابطه بین مربی و مشتری اغلب بر اساس یک به یک و بنابراین صمیمی تر است. برخلاف نظر یک مشاور، کوچ با ارائه راه حل مشکل مشتری را حل نمی کند.
در عوض، یک کوچ وضعیت موجود را به چالش میکشد و بحثها را بر اساس نقاط قوت مشتری و منابع موجود تحریک میکند. مربی به عنوان یک میانجی آگاه عمل می کند تا به همتایان خود کمک کند تا به مقصد مورد نظر خود برسند.
منتور کسب و کار کیست؟
بعد از اینکه کارکردهای مشاوران و مربیان کسب و کار را بررسی و توضیح دادیم، بیایید نگاهی به منتور کسب و کار بیندازیم :
بر اساس فرهنگ لغت کمبریج ، منتور فردی است که دارای تجربه در شغلی که از فردی با تجربه کمتر حمایت می کند و به او توصیه می کند تا در کار خود پیشرفت کند.
بر خلاف مشاور و کوچ (مربی)، تمرکز یک منتور و راهنما بر روی یک فرد است و نه کمک به حل یک مشکل خاص مشتری.
منتور به عنوان یک راهنما و مشاور قابل اعتماد برای مشتری عمل می کند و هدف اصلی آن انتقال دانش نسبتاً غیررسمی که در طول زمان بدست آورده است.
بسیاری از سازمان ها از طرح های منتورینگ استفاده می کنند تا بازنشستگان و کسانی که تجربه طولانی در محیط کار دارند را مجددا برای هدایت و کمک پرسنل جدید به کار می گیرند ، با این حال، کارمندان ارشد نیز می توانند از یک رابطه مربی برای پیگیری گام بزرگ بعدی حرفه خود بهره مند شوند.
————————————————————————————————————————————————————-
فروش کالا و خدمات همیشه نیاز به تبلیغات دارد. با توجه به رقابت تنگاتنگی که روز به روز بین فروشندگان ببیشتر می شود، نیاز به تبلیغات بیشتر از قبل احساس می گردد. حوزه تبلیغات بسیار گسترده است از جمله تبلیغات محیطی و آنلاین، که هر کدام زیرشاخه های بسیار زیادی دارند.
پلتفرم “شهر تبلیغات” بزرگترین و جامع ترین مرجع در زمینه خدمات مربوط به تبلیغات می باشد.
توجه به این نکته بسیار مهم است که ما چیزی به اسم شغل پردرآمد نداریم بلکه از دیدگاه من (رضا خلجی) باید یک کسب و کار، مدیر موفق و یا فروشنده حرفه ای بتواند از طریق مشاوره هایی که دریافت می کند و همچنین آموزش ها و مهارت های لازم در هر کسب و کار در کنار تجربه ، کسب و کار خود را پردرآمد کند.
همانطور که میدانید در همه مشاغل ما افرادی را داریم که سرآمد شغل خود هستند و دارای درآمد های بسیار بالایی هستند بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات آنها و بهبود دادن آنها به همراه کمی چاشنی خلاقیت می تواند سود سرشاری را برای شما به ارمغان آورد.
پیشنهاد می کنم به دنبال شغل های پردرآمد در ایران،نباشید بلکه با سرمایه گذاری بر روی خودتان به دنبال راهکاری باشید که بتوانید نیازی از جامعه را برطرف کنید از این طریق قطعا شما به هدف خود و کسب درامد خواهید رسید البته که راه اندازی فروشگاه اینترنتی و انتخاب محصول و خدمات مناسب می تواند یکی از راه های رفع نیاز جامعه و کسب درآمد عالی باشد.
ما در هلدینگ شهر جاب علاوه براینکه به عنوان یک شرکت تبلیغاتی با نام شهر تبلیغات تمامی و انواع خدمات تبلیغات شما ( تبلیغات آنلاین و تبلیغات محیطی ) را با بهترین کیفیت انجام می دهیم، اگر علاقمند و خواستار کارهای حرفه ای تر باشید، می توانیم مشاوره های تخصصی کسب و کار و کوچینگ حرفه ای هم برای شما با بالاترین سطح کیفیت انجام دهیم.
در شهرتبلیغات، جناب مهندس رضا خلجی و تیم جوان و متخصص ایشان به عنوان یک مشاوره کسب و کار در خراسان رضوی مشهد و نیشابور در کنار شما خواهند بود تا با مشاوره های حضوری یا مجازی کسب و کار ، مسیر موفقت را سریع تر و دقیق تر طی کنید و هزینه کمتری در این مسیر پرداخت کنید.
پلتفرم شهر تبلیغات واسط بین تبلیغ دهندگان و دارندگان فضایی تبلیغاتی است که تبلیغ دهندگان میتوانند بهترین انتخاب را خود از طریق برسی قیمت ها و شرایط داشته باشند و یا از بخش مشاوره با کارشناسان حرفه ای شهر تبلیغات استفاده کنند. صفر تا صد تبلیغات را به صورت حرفه ای برای کسب و کارهای مختلف انجام می شود. مشاوره های کسب و کار و مشاوره شغلی و مشاوره سرمایه گذاری همه و همه در شهرتبلیغات توسط کارشناسان خبره اقتصادی و فناوری انجام و پشتیبانی می شود.
شهر تبلیغات یک پلتفرم یکپارچه فضاهای تبلیغات محیطی و آنلاین سراسر کشور است که با ارائه انواع مختلف مشاوره تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محتوای بصری و متنی مورد نیاز کسب و کار شما را از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و بقیه روش های تبلیغات آنلاین و محیطی و با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی آماده کمک به کسب و کار شما برای افزایش و چند برابر شدن درآمد شما هستیم.
یکی از خدماتی که ما به مشتریان خود عرضه میکنیم تا با رشد چند برابری درامد مواجه شوند ، طراحی سایت های حرفه ای فروشگاهی و معرفی ادمین های حرفه ای جوان و خلاق پیج های اینستاگرام و سوشیال مدیا برای مشاغل مختلف است.
در همین راستا برای ارائه خدمات بهتر و حرفه ای تر به مشتریان خود اقدام به برگزاری دوره های آموزش مدیران MBA ( دوره ارشد مدیریت کسب و کار با همکاری دانشگاه های مربوط ) کرده ایم و به این وسیله از میان هنرجویان دوره آموزش، همکاران جدید خود را نیز استخدام می کنیم. خوشحال می شویم در کنار شما این مسیر را بپیمائیم ، ما در کنار شما هستیم برای رسیدن و دیده شدن
مهندس محمد رضا دهنو خلجی
بنیانگذار و مدیر عامل هلدینگ شهرجاب و پلتفرم کسب و کار شهر تبلیغات
بیش از 15 سال تلاش و فعالیت شبانه روزی و کسب دانش مستمر در عرصههای مختلف اجرایی، علمی و اقتصادی
مشاور کسب و کار در مشهد
مشاور کسب و کار در نیشابور
مهندس رضا خلجی مدیر عامل هلدینگ شهرتبلیغات و همچنین ارائه خدمات کوچینگ، آموزش، مشاوره و منتورینگ به بیش از 3000 هزار کارآفرینی، سرمایهگذاری، شرکت دانش بنیان و سایر بنگاههای اقتصادی در ایران در حوزههای مختلف از جمله راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، راهاندازی کسب و کار های کوچک و متوسط و سازمانی،برندینگ، بازاریابی و فروش،رونق و توسعه کسب و کار در سطوح استانی، ملی، منطقهای و بینالمللی را در کارنامه خود دارد.
از زمانی که یک ایده تجاری در ذهن کارآفرین شکل میگیرد تا راه اندازی شغل، رونق فروش و سپس توسعه ابعاد مختلف آن و تبلیغات با مشکلات و چالشهای زیادی همراه است. از این رو، در شهر تبلیغات بر آن شدیم تا تمامی دغدغهها و نیازهای ایده پردازان، کارآفرینان، سرمایه گذاران، صاحبان مشاغل و … را در غالب خدماتی متنوع و کامل ارائه نماییم.